Work-in-progress in studio Thomas Trum met de speciaal voor de tentoonstelling 'Daily Spins' ontwikkelde verfspuitmachine. Deze is nog tot en met 21 mei te bewonderen in Het Noordbrabants Museum.
Work-in-progress in studio Thomas Trum met de speciaal voor de tentoonstelling 'Daily Spins' ontwikkelde verfspuitmachine. Deze is nog tot en met 21 mei te bewonderen in Het Noordbrabants Museum.

Thomas Trum uit Rosmalen schildert op muren en vloeren van Het Noordbrabants Museum

Kunst en cultuur 511 keer gelezen

DEN BOSCH | De kunstwerken van Thomas Trum uit Rosmalen zijn groot, opvallend en experimenteel door het kleurrijke, monochrome lijnenspel. In Het Noordbrabants Museum transformeert Trum twee tentoonstellingszalen tot zijn canvas. De tentoonstelling ‘Daily Spins’ is daar nog tot en met 21 mei 2023 te zien.

In de abstracte werken van beeldend kunstenaar Thomas Trum (Rosmalen, 1989) draait het altijd om het onderzoek naar materiaal, techniek én compositie. Trum maakt gebruik van zelfgemaakte gereedschappen. Van reusachtige viltstiften tot landbouwmachines die zijn omgebouwd tot verfspuit. Zijn experimenteerdrift en fascinatie voor het achterlaten van sporen vormen de kern van zijn eerste museale solotentoonstelling getiteld ‘Daily Spins’.

Grootste schilderij ooit

Op de museumvloer van Het Noordbrabants Museum In Den Bosch maakt Trum speciaal voor de tentoonstelling ‘Daily Spins’ zijn grootste schildering ooit. Met zijn nieuw ontwikkelde verfspuit brengt hij in de ruimte meerdere banen tegelijkertijd aan. De vloer, de muur, een raam maar ook hoeken, oneffenheden en uitsneden van de museumzalen worden een direct onderdeel van het werk. De druipende verf en andere sporen die hierbij ontstaan worden niet verborgen, maar vormen een deel van het werk. Daarnaast maakt hij met een levensgrote viltstift op de museummuur een schildering gebaseerd op de vorm van een waaier.

Met de titel ‘Daily Spins’ verwijst Trum naar de dagelijkse gang van zaken in zijn Bossche atelier, waar hij uitbundig experimenteert met kleuren, materialen en vormen. Trum toont krachtige beelden met een duidelijk herkenbare, kleurrijke en abstract-geometrische beeldtaal.

Toevoeging muziek

Trum verrast daarnaast met de toevoeging van muziek - tevens een verwijzing naar de dagelijkse praktijk in het atelier, waar hij werkt op het ritme van de muziek. In samenwerking met geluidskunstenaar Emiel van den Dungen (’s-Hertogenbosch, 1994) worden de klanken uit het atelier van Trum gecombineerd met ritmische loops en ambient muziek tot een soundscape dat aansluit op de ritmiek in zijn werk.

Graffiti-achtergrond

Trums interesse in het achterlaten van maaksporen begint bij zijn graffiti-achtergrond. Hij is gefascineerd door voertuigen zoals landbouwmachines, die efficiënt een taak uitvoeren en daarbij een ritmisch patroon achterlaten – denk bijvoorbeeld aan de sporen van een ploegmachine in een veld, of het spoor van een schuifmachine in de sneeuw. Door zelf te experimenteren met deze machines, ontdekt Trum steeds weer nieuwe manieren om beelden te maken. Zijn experimentele werkproces is volop terug te zien in de tentoonstelling ‘Daily Spins’ in Het Noordbrabants Museum in Den Bosch.

Over Thomas Trum

Het Noordbrabants Museum volgt het spoor van Trum overigens al langer. In 2018 kreeg hij onder de noemer ‘Brabantse Nieuwe’ een podium in het museum. Trum’s werk bevindt zich in nationale en internationale collecties. Recentelijk exposeerde hij onder andere in de Grote Kerk in Alkmaar en in toonaangevende galeries in New York en Berlijn.

Essay Charlotte Hoitsma

Gedurende de tentoonstelling verschijnt de gelijknamige publicatie ‘Daily Spins’. Onderdeel daarvan is een essay geschreven door Charlotte Hoitsma, conservator van Het Noordbrabants Museum. Het essay is binnenkort ook op de website van Het Noordbrabants Museum te lezen. Daarnaast presenteert het museum op 21 april een avondprogramma bij de tentoonstelling met muziekperformances en meer. Hou hiervoor de website van Het Noordbrabants Museum in de gaten: www.hetnoordbrabantsmuseum.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant