Simone Kramer en Petra Janssen: “Social label zet zich in voor een samenleving waarin niemand aan de kant staat. Design en actie met betekenis.”
Simone Kramer en Petra Janssen: “Social label zet zich in voor een samenleving waarin niemand aan de kant staat. Design en actie met betekenis.” Foto: Rene van der Hulst

Social label in Den Bosch viert 10-jarig jubileum met open huis

Human Interest 635 keer gelezen

Er ontstaat iets moois en bijzonders als makers met een afstand tot de arbeidsmarkt samenwerken met ontwerpers. Het mooie en waardevolle product dat uit deze samenwerking voortkomt, heet Social label. Sinds 2014 bouwt stichting Social label vanuit het Social label Lab - gevestigd in het Werkwarenhuis in Den Bosch - in samenwerking met partijen in zorg, onderwijs en re-integratie aan een betekenisvolle designcollectie én community. Om het tienjarige bestaan te vieren, is het publiek vanaf 11.30 uur van harte welkom tijdens het open huis op zondag 19 mei aan Tramkade 22-24 te Den Bosch.

door Astrid Berkhout

“Social label is een designlabel met als uitgangspunt de mens en haar kwaliteiten, waarbij samenwerking plaatsvindt op een gelijkwaardig niveau”, vertellen de bevlogen initiatiefnemers Petra Janssen (studio Boot) en Simone Kramer (C-mone). “Het draait niet om productie maar om slow design, ontwerpen van arbeid die de betrokkenen een gevoel van trots en eigenwaarde geven. In plaats dat een ontwerper iets bedenkt dat simpelweg wordt uitgevoerd door werkplaatsen, nodigt Social label ontwerpers uit om een ontwerp op maat te maken voor mensen. Zo ontstaat een complete productlijn waar iedereen onderdeel van is. Makers, ontwerpers én publiek (bezoekers en kopers) dagen elkaar uit en leren van elkaar. Het uitgangspunt is dat mensen een stap kunnen zetten, gezien worden en bij kunnen dragen aan echte designproducten die op een (inter)nationaal podium getoond en verkocht worden.” 

Betere toekomst

De designproducten vormen de sociaal duurzame collectie van Social label en stimuleren samen met de betrokken community tegelijkertijd een beweging naar een sociale economie. “We maken ons hard voor een betere toekomst waarin ieder met zijn of haar talent van waarde is. In onze huidige tijd vallen steeds meer mensen buiten de boot. Via de kracht van kunst, design en communicatie dragen we bij aan perspectief voor mensen die niet zo makkelijk meedoen in de maatschappij. Design is in onze visie een middel om deel te nemen aan de samenleving door een zinvolle bijdrage te leveren en onderdeel te zijn van een groter geheel.” 

Designprijzen

De Social label collectie omvat inmiddels meer dan 50 producten die in samenwerking met de top uit de Nederlandse designwereld zijn ontwikkeld. Social label heeft al diverse designprijzen in de wacht gesleept. “Twee jaar geleden zijn we bovendien gestart met het wekelijks organiseren van Social label ateliers omdat we - naast de zorgorganisaties en werkbedrijven waar we mee samenwerken - een voorbeeld willen stellen in Nederland. We moeten rigoureus anders naar werk gaan kijken. Het kan wel!” 

Drempelloze plek

Voor de toekomst willen Petra en Simone vooral doorgaan met wat ze doen. “We blijven het gedachtegoed van Social label verder brengen met nieuwe productlijnen en partners, en doorgeven aan een jongere generatie ontwerpers, vrijwilligers en makers. Uiteraard willen we graag blijven op de plek waarin we al veel geïnvesteerd hebben en een voorbeeld hebben gegeven hoe een drempelloze plek eruit kan zien. Het gebouw waar we nu zitten, hebben we de afgelopen jaren als een ‘gesamtkunstwerk’ getransformeerd en voelt als een eigen jas. Het is nu aan de gemeente om te beslissen of we die jas ook kunnen behouden.” 

Open huis op zondag 19 mei

Sowieso wordt 2024 een feestelijk jaar. Op zondag 19 mei kan het publiek een kijkje komen nemen in de ateliers en de shop in het Social label Lab aan de Tramkade. “Deze dag is verder ook de Vintage Treasure Markt en de werkplaatsen in de Makersstraat zijn geopend. We presenteren tevens onze nieuwste productlijn, HART, een veelzijdige variant op de oud-Hollandse theedoek. Deze vertelt het verhaal van tien jaar Social label door alle emoties uit die tijd te verbeelden in de vorm van gekleurde hartjes. Kom dus vooral kijken en luisteren naar de verhalen waarom deze manier van werken zo belangrijk is voor velen.” Meer info: www.sociallabel.nl

Download de nieuwe app van de Bossche Omroep

Goed nieuws voor alle liefhebbers van lokaal nieuws uit de gemeente ’s-Hertogenbosch: de Bossche Omroep heeft een gloednieuwe nieuwsapp gelanceerd! Download vandaag nog de Bossche Omroep app vanuit de App Store of Play Store om op de hoogte te blijven, geïnformeerd te worden en verbonden te blijven met de wereld om je heen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant