Foto van de bestuurders van Windcollectief Oss–Den Bosch en Eijgen Polder Energie.
Foto van de bestuurders van Windcollectief Oss–Den Bosch en Eijgen Polder Energie. Foto:

Windpark Polderwind Oss gaat volgende fase in

Human Interest 130 keer gelezen

Initiatiefnemer Windcollectief Oss–Den Bosch werkt samen met energiecoöperatie Eijgen Polder Energie aan de ontwikkeling van windpark Polderwind Oss. Dat is de naam van het beoogde windpark aan de Osse kant van de Duurzame Polder. De voorbereiding van de vergunningsaanvraag is in volle gang.

De gemeenteraden van Oss en ’s-Hertogenbosch hebben in mei 2025 ingestemd met het Voorkeursalternatief voor de Duurzame Polder. Daarin is vastgelegd in welk deel van het gebied windturbines kunnen worden ontwikkeld. In juni 2025 stelden de colleges van beide gemeenten het Programma Duurzame Polder vast. Daarmee zijn de kaders bepaald voor de verdere uitwerking van plannen voor duurzame energie in het gebied. Deze besluiten zijn genomen om te werken aan de opwekdoelstellingen van de gemeenten: voldoende duurzame energie opwekken.

Omgevingsdialogen en inloopbijeenkomsten

In de komende periode gaat de initiatiefnemer in gesprek met omwonenden, organisaties en andere betrokkenen, in het kader van de omgevingsdialoog. Na de zomer organiseert Polderwind Oss meerdere inloopbijeenkomsten, waar inwoners en andere belangstellenden de plannen kunnen bekijken, vragen kunnen stellen en reageren. Belangstellenden kunnen zich aanmelden voor de nieuwsbrief via www.polderwindoss.nl.

Uitwerking vergunningsaanvraag

De initiatiefnemer werkt de vergunningsaanvraag de komende maanden verder uit in overleg met de gemeente Oss. Daarbij gaat het onder meer om de precieze opstelling van de windturbines, maatregelen om hinder te beperken, de inpassing in natuur en landschap en de mogelijkheden voor financiële participatie. Reacties en aandachtspunten uit de omgevingsdialogen en inloopbijeenkomsten worden meegenomen in de verdere planuitwerking. Martino van den Hurk, voorzitter van Windcollectief Oss–Den Bosch: “Met Polderwind Oss willen we laten zien dat een windpark ook lokaal ontwikkeld kan worden, met oog voor de omgeving en met ruimte voor participatie.”

Ineke de Jong, voorzitter van Eijgen Polder Energie laat weten: “Voor ons is het belangrijk dat inwoners en organisaties uit Oss en ’s-Hertogenbosch niet alleen mee kunnen praten, maar ook mee kunnen doen.”

Het streven is om de vergunningsaanvraag eind 2026 in te dienen bij de gemeente Oss. Meer informatie en aanmelden voor de nieuwsbrief: www.polderwindoss.nl.

Windcollectief Oss–Den Bosch is een samenwerkingsverband van woningeigenaren, grondeigenaren en pachters uit het gebied. Eijgen Polder Energie is een lokale energiecoöperatie van inwoners, bedrijven en organisaties uit Oss en ’s-Hertogenbosch. De coöperatie wil met haar leden mede-eigenaar worden van Polderwind Oss en een energiegemeenschap bouwen.

Download de gratis app van de Bossche Omroep

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws uit de gemeente ’s-Hertogenbosch? Download vandaag nog de gratis Bossche Omroep app vanuit de App Store of Play Store om op de hoogte te blijven, geïnformeerd te worden en verbonden te blijven met de wereld om je heen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant