
Solexteam De Pruttelaers 2 uit Vinkel gaat er wéér vol voor
Human Interest 1.181 keer gelezenVINKEL | Ook dit jaar zijn De Pruttelaers 2 weer van de partij tijdens het 24-Uurs Solexrace Festival dat van vrijdag 25 tot en met zondag 27 augustus gehouden wordt in Heeswijk-Dinther. We zijn behoorlijk fanatiek”, meldt het solexteam uit Vinkel. Mét resultaat dient daaraan toegevoegd te worden want met een 1e prijs in 2019 en een 2e plek in 2022, de eerstvolgende editie na de pandemie, houden ze niet alleen graag hun naam hoog, maar nog liever een van de enorme bekers uit de top tien.
door Wendy van Lijssel
Maurice van Gogh, Ricky van Houtum, Benjamin Rijneveld en Joost van Bakel hebben allemaal een (motorcross) achtergrond en zijn al jaren besmet met het 24-Uurs Solexracevirus. Nadat ze eerder allemaal in een ander team meededen besloten ze in 2018 de koppen en handigheid bij elkaar te steken als Solexteam De Pruttelaers 2. “We waren er allemaal klaar mee om in de middenmoot of onderin te eindigen. We wilden het echt beter doen. We begonnen met sleutelen in dezelfde schuur als De Pruttelaers. Daarom hebben wij ons vervolgens Pruttelaers 2 genoemd”, doen de heren uit de doeken.
Hoopvol begin
De Pruttelaers 2 eindigde dat eerste jaar meteen op een 12e plek. Er kon nog geen enorme beker mee naar huis of schuur gesjouwd worden, maar dat gaf wel hoop op de Solexracetoekomst. En terecht. In 2019 eindigden zij op een eerste plek en verleden jaar werd een tweede plaats behaald. Het succes komt ze overigens zeker niet aanwaaien. “We hebben een paar jaar geleden een standaard solex aangeschaft die we helemaal opnieuw opgebouwd hebben. Het frame is verstevigd en elk jaar zorgen we dat het blok tot in detail goed in elkaar zit”, leggen de mannen uit.
Voorbereiding
In aanloop naar de jaarlijkse solexrace in Heeswijk-Dinther zorgt Maurice ervoor dat de solex van A tot Z goed in elkaar zit. Tijdens de race staat Joost te boek als de monteur van dienst en zijn Maurice, Benjamin en Ricky de rijders. “Het is niet alleen leuk op dat ding te zitten. Wij zijn behoorlijk fanatiek en zorgen dat we goed voorbereid aan de start staan”, aldus de heren. Naast een tiptop solex wordt gezorgd voor een goede conditie door in aanloop naar het event te trainen op een mountainbike. Zodoende hebben zij meters in de benen en zijn ze in staat, indien nodig, goed mee te trappen. En ook al nemen ze op vrijdag wel al een kijkje. Het wordt geen nachtwerk en niemand gaat op zijn kop naar huis.
Deelname wordt door de heren echt serieus genomen. “We vinden het een uitdaging om 24 uur zonder stukken voorin mee te rijden. In principe wisselen we elk uur en rijden we een stabiele snelheid. Dat is de beste manier om de race in 24 uur zonder stukken uit te rijden. Mits het parcours goed is natuurlijk, want als er te veel (diepe) gaten zijn, rij je alles veel sneller kapot. Ook houden we tijdens de race de concurrentie nauwlettend in de gaten. We worden niet graag voorbijgereden en indien nodig voeren we onze snelheid op”, doen de heren uit de doeken. Ze voegen daaraan toe: “We willen echt koste wat kost in de top vijf rijden.”
Het viertal is dusdanig fanatiek dat indien ze gedurende de race door omstandigheden in de middenmoot of achterin rijden en wéten dat er geen eer meer aan te behalen is, ze er dan gewoon het bijltje bij neergooien. “Dan gaan we bier drinken”, lachen ze.
Kinderen Kankervrij
De 24-Uurs Solexrace is overigens gekoppeld aan het goede doel Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Daar werd in verloop van jaren al ruim 335.0000 euro voor ingezameld. De mannen vrolijk: “Dat is super!”.
Kijk voor aanvullende informatie over het 24-Uurs Solexrace Festival in Heeswijk-Dinther op de website: www.24uurssolexrace.nl.















