Donderdag 3 juli hebben jonge woningzoekenden samen met de SP Den Bosch en SP Jongeren een statement gemaakt bij het Cementrum aan de Sint Teunislaan, ooit hét visitekaartje van de Nederlandse cementindustrie.
Donderdag 3 juli hebben jonge woningzoekenden samen met de SP Den Bosch en SP Jongeren een statement gemaakt bij het Cementrum aan de Sint Teunislaan, ooit hét visitekaartje van de Nederlandse cementindustrie.

Woningzoekenden roepen gemeente op om Cementrum niet te verkopen

Wonen 2.111 keer gelezen

Donderdag 3 juli hebben jonge woningzoekenden samen met de SP Den Bosch en SP Jongeren een statement gemaakt bij het Cementrum. ‘Maak van Cementrum ons thuis’ staat er op het spandoek te lezen. De gemeente wil het pand verkopen, maar de woningzoekenden willen er graag woningen in maken.

Ze zijn geen uitzondering: jongeren die noodgedwongen nog thuis wonen. Zo ook Emma Meurs (22). Ze is al twee jaar op zoek naar een woning. “Ik zou graag op mezelf willen wonen, maar ik weet niet of dat mogelijk is.” Emma vindt het zonde dat een plek als het Cementrum wordt verkocht aan een projectontwikkelaar. “Het is gek dat het Cementrum al zo lang leeg staat. Het zou beter zijn als er jongeren in kunnen wonen.”

Onbegrijpelijk

Bram Roovers, fractievoorzitter van de SP in de Bossche raad, steunt de jongeren: “Dit pand staat leeg, al lang leeg. Het heeft een flinke oppervlakte waar je echt woonruimte in kan realiseren.” De gemeente wil van het pand af. ‘Het dient geen strategisch doel’ en ‘we hebben het niet langer nodig’ valt er te lezen in een email van de gemeente aan de SP fractie op hun vragen welke plannen er met het gebouw zijn. “Onbegrijpelijk”, aldus Roovers: “Zeker als je beseft dat maar liefs zo’n 60% van de bouwbaregrond in onze gemeente in handen is van projectontwikkelaars. Dus daar wordt betaalbaar bouwen een uitdaging. Dan heb je hier een leegstaand pand, in gemeentelijke handen, waar je woningen in kunt maken. En dat willen ze dan verkopen. Dit is echt van de zotte.”

De wachttijd voor een sociaal huurhuis in Den Bosch bedraagt inmiddels zo’n 12 jaar. En een huis kopen is voor veel jongeren een utopie. Woningzoekende Theo Buijsrogge: “Ik hoop echt dat de gemeente Cementrum wil behouden, om ons en alle andere woningzoekenden te laten zien dat ze alles op alles zet om iedereen van een betaalbaar huis te voorzien. Dit is een begin, we komen in actie.” De gemeente moet volgens Roovers duidelijk in kaart hebben - en anders heel snel gaan brengen - welke leegstaande panden er nog meer zijn: “En wanneer ze langer dan een jaar leegstaan zonder concrete toekomstplannen, desnoods onteigenen en omzetten in huizen.”

Demonstratie op vrijdag 11 juli

Het eerste wapenfeit, is een demonstratie tegen leegstand op vrijdag 11 juli om 16.00 uur bij het Cementrum. Ook Tweede Kamerlid van de SP Sandra Beckerman is erbij! “Dit is een eerste stap. Wij zorgen voor Sandra Beckerman, friet, snacks en wat te drinken. Woningzoekenden moeten zorgen dat ze er zijn, om samen te laten zien dat we leegstand niet pikken, zeker niet in tijden van woningnood”, besluit Roovers.

Download de gratis app van de Bossche Omroep

Goed nieuws voor alle liefhebbers van lokaal nieuws uit de gemeente ’s-Hertogenbosch: de Bossche Omroep heeft een nieuwsapp! Download vandaag nog de gratis Bossche Omroep app vanuit de App Store of Play Store om op de hoogte te blijven, geïnformeerd te worden en verbonden te blijven met de wereld om je heen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant